Saturday, April 19, 2008

kartinian

celebrating 'kartini' day
(I've linked the traditional stuffs to some resources, in case you want to learn or just know about them)


hari ini sekolah Ar Ir merayakan Hari Kartini. Jadi murid-murid pake pakaian adat.
today in Ar Ir's school they celebrate Kartini Day. so the students have to wear traditional clothes
aku bilang juga apa, aku ini mami dodol. aku inget tanggal 19 ada sesuatu di sekolah Ar Ir. tapi lupa apa. dari hari kamis udah diinget-inget. cuma berhasil inget bahwa hari ini kelas A dan B masuk pagi semua.
I told you what. I'm a stupid mom. I remembered I had to do something in 19 for Ar Ir's school. but couldn't remember what. I've tried so hard to remember it since Thursday. all I can remember is that in 19 class A and B started at 07.30.

kalo hari sabtu udah ritual antar dan jemput anak sekolah. pas sampai di sekolahan aku bengong. loh, kok pada pake kostum pakaian adat? spontan Ar-Or aku giring masuk mobil lagi, aku nelpon salon deket rumah, "Budhe... ada kostum ngga buat kembar?". Jawab budhe-ku yang centil itu. "ada sayang... udah dhe nur siapin. dari kemaren dhe nur tunggu-tunggu langganan yang satu ini, mau kartinian kok belum pesen kostum"
I'm off on Saturday so I could take the boys to the school this morning. when I got there, I was kinda dazed. hey, everybody ia wearing a traditional clothes. I was spontaniously turn Ar Ir back to the car, and called a beauty house next door, "budhe, do you still have costumes for my twin?". this coquettish Budhe of mine answered, "I have prepared two pairs for them. I've been waiting for you to come and take it, I know their school is doing it today"

alhamdulillah!
budhe nur nyiapin dua pilihan. beskap solo, dua-duanya warna merah; atau beskap lurik yogya. Ar Ir suka yang kedua.
budhe nur prepared two choices. beskap solo, both are red; or beskap lurik yogya. Ar Ir chose the second

dan inilah hasilnya, dua wayang golekku....
and these are the results, my twin wayang goleks.....

this is Ar


and this is Ir


tahun ini sekolah Ibit ngga kartinian, mungkin karena tahun lalu sudah. ini gambar ibit kartinian dari tahun lalu. seingatku mereka memang kartinian setiap dua tahun sekali
this year, Ibit's school don't do the celebration. may be because they already did last year. this is Ibit's picture from last year. what I know is they do it every other year.


dan ibit juga ikut nyinden dengan rombongan gamelan teman-temannya
and ibit also joined the sindens (javanese singers) along with the gamelan (javanese band/orchestra)






12 comments:

Are You Serious! said...

♥ Good thing that she had them ready! I do stuff like this too. Put stuff on the calendar and then totally forget or think it's a different day... Great pictures!

Evi said...

hehehe....si kembar lucu.
kok ga mirip-mirip banget ya? seperti bukan kembar identik.

mei said...

mbak, I think it's better if you writing for english translate after you write all your story in Indonesian(like "buku terjemahan", not every each word). It make us- reader, feel more comfortable reading it=).

gimana bahasa inggris aku???gak tau deh grammarnya bener apa kagak, yang jelas kalau asal bunyi bisa cuman kalau di suruh memakai penggunaan yang baik dan benar susah euy..hihi.

anyway, thanks for your comment in my blog=)

iway said...

ir mirip-mirip penyanyi campur sari yo :D

forgetfulone said...

Enjoyed reading your post. I just wanted to let you know that I finally updated my blog roll, and you're there! Sorry I'm so slow.

carrie & troy keiser said...

Love the traditional outfits! Thanks for placing the links ... it is so fun and interesting to learn about your culture.
Great pictures!

latree said...

*mei, kalau aku nulis lagi kalimatmu, it would be like this:
mbak, I think it would be better if you write in english after you write all your story in Indonesian(like "buku terjemahan", not every paragraph). It will make us - reader, feel more comfortable reading it=)

tapi masalahnya, kadang satu kalimat or paragraf menjelaskan gambar. kalau terjemahannya all over gambarnya apa harus diulang juga? kan jadi ngga efisien.
by the way, it's just about style. and this is mine. thanks for you concern
*forgetful one, thank you so much. never too late for it.

Mama Shasa Shahira said...

Waduh.. cakep banget pake baju adat kaya gitu.. jd ngebayangin kalo Shasa pake baju adat juga.. lucu kali yaa... hehehe..

The Burp Cloth Babe said...

How precious! Your kids are too cute! That is really a neat thing, and you are a wonderful mom! Sure, you remembered...you got some precious pictures, right? :)

Kelli said...

I love the pictures. they help me learn more about your culture and makes it seem like we are not as far away or different as some might think. Glad to have a new friend.

Ibunya Pasha said...

Waduh so cute ya pake baju adatnya, rencananya Pasha mo ikutan jalan² tuh di taman bermainnya tp ga jadi krn ada odong² lewat ... lol, bubar deh! Eniwei your dandelion painting looks so beautiful, you really are very talented though!

Anonymous said...

mbak ni bunda meysha dari http://batikbaby.multiply.com

mbak aku pinjem foto ini yach buat gambar bbeskap anak, makasiy
soalnya aku bingung nyari model, makasiy yach